Pages

Tuesday 6 March 2012

Cerpen : aku ,DIA...dan dia..

"Assalamua'laikum.........aida......"."Waa'laikumussalam.....nik....bakpo ni....mughe jah,oyaklah ado masoaloh gapo"."oghe segho.....oghe koho rindu ko budok tu......teruklah oghe ni",sambung Nik."Bolah piki pasa dionyo.....awok keno piki oghe lain hok lebih penting drpd dio....tkyohlh....kejo sete(syaitan) blako.Ingat,budok jate tu tkdok buat gapo2 sumbange pun dle hidup awok....ingat mok nge ayoh mu.....penat lelah...jago mu.....wi mu didike agamo....toksoh wk2 lupo pulok",aida terus menasihati nik."yolo.....tp bdok jate tu pong baik,warak jugok.......","gak klu warak bakpo dia brani kecek nge mu....tebal staro mano iman dio maso bual nge awok...piki.piki,piki....","oklah.....tokse doh piki pasa yo ph ni....time kasih....aida....oghe keno kelik bilik....ado saen nok mari ambik nota oghe....gi lu....",Nik meninggalkan Aida dlm keadaan tenang.Sejurus sahaja Nik meninggalkan Aida,Aida bercakap sendirian....."meme ngoti....oghe hok wi nasihat ko oghe pun keno uji seghupotulo..."."mulo-mulo masuk kt ipt ni aku keno depe....payoh wei lok tulis kot bahasa kelate ni.....tuka deh.....susoh nok tejemoh kot klate......"Pada mula-mulanya berada di ipt ini,perkara pertama yg aku kena berdepan ialah situasi di universiti ini,aku lepasan matrikulasi.....masa first2 masuk matrik... pun aku ada masalah yg sama.. tp aku dapat selesakan diri selepas satu bulan berada di matrik dan aku yakin aku dpt menyesuaikan diri dgn mudah juga di ipt ini namun ternyata tidak......Sebulan duk di ipt ini aku asyik menangis rindukan keluarga,rindukan surau matrik yg menjadi tempat aku mendapat ketenangan,rindukan roomates aku yg selalu memberi aku semangat,rindukan pensyarah2 aku yg melayani aku seperti anaknya sendiri.....namun di sini perbezaannya amat ketara....sekali,dan INILAH yang aku kena terima....ALLAH sedang menguji adakah aku lalai atau sebaliknya......Aku berasal dari sekolah agama...pakai tudung labuh.....masa dulu aku jahil psl tudung.....aku tk tahu kenape aku kena pakai tudung labuh...oh,kan sekolah agama......Masa masuk matrik,aku terikut-ikut dengan kata2 seorang kakak yg dekat rumah aku,dia ckp"baik adik toksoh paka tudung nanti kena sisih,oghe ghamai loni anti-tudung labuh"Jadi sebelum masuk matrik,aku beli tiga helai tudung biasa(tk bermaksud menghina org yg pakai tudung biasa-apa yg saya nk bgtau adalah tentang diri saya yg mudah dipengaruhi).So,aku pakailah tudung tu seminggu untuk Minggu Orentasi.Alhamdulillah,Allah sentiasa menjagaku,aku sedih bila aku dapat kos sains fizikal sebab aku lemah dlm subjek fizik,aku nk sains hayat.bagi student sains fizikal,mereka kena blajar subjek pengajian islam masa sem 1,minggu pertama belajar,hari pertama Ustazah tu masuk kelas aku....dia tegur pasal tudung jarang nampak leher.....bulu roma aku terus naik.....balik bilik aku nangis....bersyukur kerana Allah hantarkan ustazah itu untuk mengingatkan aku,nasib baik aku ada bwk sehelai tudung tiga segi labuh yg tk jarang,pakailah yg itu 2 minggu berturut2 walaupun tk matching dengan baju....semuanya kerana Allah........Masuk ipt ni plak......aku lupa skali.....aku just piki nk orang lain tk segan dengan aku klu aku pakai biasa(selain tudung labuh)(*orang lain yg saya mksudkn bkan lelaki tp kwn perempuan yg lain).Alhamdulilliah,Allah hantarkan aku kwn2 yg baik dan bertudung labuh tetapi mereka kuat...tidak mudah dipengaruhi mcm.......kt cni,lps lama2 brkwn dengan mereka ini aku semakin berani bertudung labuh dlm masa yg sama kami berkwn dengan semua org tanpa mengira mereka bertudung labuh ke tk,kerana Allah semata2.....Tetapi.........aku ada masalah besar.......JATUH CINTA......pada si lelaki ni......tulah yg aku hairan mcm mana boleh jatuh cinta kt orang tu.......masa first sem aku selalu prasan klu aku naik satu bas dengan bdak laki ni sebelum ke kelas......dia mesti pandang aku....masa tu aku biasa je...alah...orang ada mata...nk pandang orang lain....nk pandang diri sendiri...tkleh.....aku ni jenis org yg susah nk berkenan dengan orang sebab aku rasa byk benda yg harus aku pelajari selain cinta......tp...tiba2 sem2 ni......memg berkenan dengan bdak laki tu.......memg tk sangka bleh jatuh hati kt dia.lgpun aku ni kebudak-budakan lagi,sin chan aku layan,upin ipin,yuyu hakusho,cooking master,dorah the the exploree tu semua favourite aku..........aku jenis yg serius.......memg aku berhajat nk bgtau lelaki tu aku nk jadikan dia sebagai suami aku,bkan nk bercouple(haram),lgpun slalu nmpak laki tu gi masjid......jaga pandangan mata sebab klu dia pandg aku,dia just tengok sekali muka,bkan tatap lama mcm laki lain;tengok atas bwh,atau pandang dengan mata yg menakutkan.aku rasa dia ok.setiap kali naik bas aku gembira klu dia ada,tp tk tunjuk pun buat biasa,aku dan dia sama2 pemalu.setiap kali dia jumpa aku,dia just tengok aku dari jauh bkan datang makin dekat,sebab tu aku rasa mcm dia ni seorang yg perfect kononnya.Alhamdulillah,satu hari masa aku baca tafsir al-Quran....aku terjumpa satu ayat lebih kurang mcm ni.......Allah itu melimpah luah RahmatNya.....adakah bisa Dia disamakan dengan yg lain".....air mataku bercucuran terus......apa yg aku buat ni,syaitan telah membuatkan terasa indah segala yg salah,mlm tu aku berdoa diberi petunjuk.mlm tu juga aku mimpi....mak aku sedang menunggu aku dengan sabar di rumah,aku bangun tidur dan terus bertaubat.Sejak tu,aku rela jln kaki takut jumpa dengan dia,nanti niat aku untuk menuntut ilmu krn Allah lari,jadi maksiat pulak,aku nmpak dia dari jauh lg,aku terus elak.......dan setiap kali sebelum tido...aku berdoa"ya Allah,ya Tuhanku.....seandainya lelaki itu ialah jodohku,jadikanlah dia seorang yg melabuhkan cintanya kepadaMu......lelaki yang beriman.......sehingga dia mampu membimbingku kejalanMu ya Allah.Ampunilah dosaku,dosa kedua ibu bapaku,muslimin dan muslimat,dan dosa si lelaki ini....amiiin..."~ooooo00000oooo~

#perempuanharusbaca#

No comments:

Post a Comment